W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o tuningowaniu roweru mającym na celu zminimalizowanie jego wagi (mówiąc potocznie chodzi o odchudzanie). Co prawda Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) już dawno określiła wymogi, zgodnie z którymi minimalna waga roweru szosowego nie może przekraczać 6,8 kg, jednakże wytyczne te dotyczą jedynie rowerów wykorzystywanych do profesjonalnych wyścigów szosowych ze startu wspólnego. Rzeczywistość pokazuje, iż w przypadku pozostałych miłośników dwóch kółek granica ta może być indywidualnie modyfikowana, w skrajnych przypadkach plasując się nawet sporo poniżej 6,8 kg. Wszystko zależy od naszych upodobań, a przede wszystkim zasobności portfela. Ten ostatni czynnik wywiera największy wpływ na aspekt ciężaru roweru, a tym samym na jego unikatowy design, co daje znacznie więcej satysfakcji jego właścicielowi. Nie jest to jednak tylko kwestia satysfakcji. Jednym z ważniejszych zalet odchudzania roweru jest niewątpliwie aspekt psychiczny. Świadomość, że na naszym rowerze jesteśmy lżejsi od konkurentów daje nam przewagę psychiczną, co w pewnym stopniu niejako dodaje sił. Stąd też biorą się ogólne zabiegi mające na celu zmniejszanie oporu i wagi zarówno rowerów jak też kolarzy (tuningowanie kasków, butów, usuwanie metek z odzieży, czy depilacja ciała). Wszystko po to, aby przewaga psychiczna przełożyła się na moc fizyczną. Nie oznacza to oczywiście, że lżejszy rower jest lekiem na całe zło i nawet początkujący kolarz – amator, któremu zawartość kieszeni pozwoliła na zakup super lekkiego bicykla będzie na szosie wymiatał wszystkich swoich pobratymców. Nie ma co się łudzić. Nic bowiem nie zastąpi solidnych i systematycznych treningów. Wracając jednak stricte do wątku tuningowania roweru należy pamiętać iż należy to robić przy zachowaniu zdrowego rozsądku i w taki sposób, aby nasza ingerencja w konstrukcję roweru nie odbiła się negatywnie na bezpieczeństwie jazdy, które w tym sporcie jest przecież najważniejsze. Rozwój technologii i związana z nim możliwość stosowania różnego rodzaju kompozytów sprawia, iż osiągnięcie znacznie niższych parametrów wagowych roweru staje się coraz łatwiejsze, a granica odchudzania ulega przesunięciu. Świadczyć o tym może fakt, iż jeszcze niedawno uzyskanie wagi ramy poniżej 1 kg, czy kierownicy około 200 g wydawało się niewykonalne. Dziś jest to jak najbardziej możliwe do osiągnięcia. Pierwszym krokiem w kierunku zmniejszenia wagi rowerów szosowych było wprowadzenie ramy typu compact, która poprzez zastosowanie krótszych rur była nieco lżejsza niż tradycyjna. Jednak przede wszystkim główną rolę w obniżaniu wagi było zastosowanie włókna węglowego (karbonu) orz materiałów kompozytowych opartych na tych włóknach jako materiału do produkcji niektórych części i podzespołów rowerowych. Oczywiście założyć należy, iż główny ciężar roweru stanowi rama. Zatem bardzo istotne jest, aby wykonana była z lekkiego materiału. Zwykle jednak ta część roweru kosztuje najwięcej i nie wszyscy posiadacze szosowych dwóch kółek mogą sobie na nią pozwolić. W takich przypadkach „schodzenie z wagi” roweru zwykle zaczyna się od detali i szczegółów (w myśl przysłowia: ziarnko do ziarnka...), czyli na przykład śrubek, podkładek itp. Oczywiście to również wiąże się z niemałymi kosztami (zwłaszcza przy używaniu elementów firmowych), nie mniej jednak koszty te są niewspółmiernie niższe od wymiany ramy. Szukając oszczędności w śrubach i podkładkach, warto pamiętać, że tytan jest około 1/3 lżejszy od stali, aluminium waży około połowy tego, co tytan, a karbon połowę tego, co aluminium. Szczególnie w przypadku śrub wskazana jest jednak ostrożność. Nie wystarczy po prostu zamienić śrub stalowych na najlżejsze – karbonowe, żeby cieszyć się używaniem lżejszego roweru. Z uwagi na bezpieczeństwo jazdy są miejsca (np. wsporniki siodła), gdzie nie warto instalować śrub lżejszych niż tytanowe.
Domowe sposoby na odchudzenie roweru
· przy długiej sztycy i niedużym wysunięciu z ramy można odciąć parę cm
· skrócenie rury sterowej
· zamiana śrub na aluminiowe lub tytanowe (aluminiowe tylko w mniej obciążonych miejscach)
· można się bawić w zdejmowanie materiału, ścieranie lakieru i położenie anody - ale to już zabawa dla bardzo cierpliwych i liczących dosłownie każdy gram
· zamiast neoprenu kawałek cienkiej dętki
· zamiana zacisków kół na takie na imbus
· reszta to już wymiana poszczególnych części, ew. przy kupnie roweru dobieranie lekkich, niekoniecznie drogich, komponentów
Poniższe zestawienie przedstawia najlżejsze części rowerowe dostępne na rynku w 2009 roku, wykorzystywane w typowych rowerach wyczynowych. Prezentowane wartości wagowe określone są przez producentów, nie mniej jednak zdarza się, iż rzeczywista ich masa jest nieco wyższa.
RAMA | ||||||||
CZĘŚĆ | WAGA (gr) | |||||||
SCOTT ADDICT LIMITED/R1 CARBON HMX | 790 | |||||||
SCOTT ADDICT SL CARBON HMX | 790 | |||||||
BASSO ASTARA (51 mm) CARBON MONOCOQUE | 870 | |||||||
COLNAGO EPS (50 mm) CARBON HHM | 880 | |||||||
SCOTT CR1 SL CARBON HMF | 880 | |||||||
MADONE TREK (56 mm) CARBON OCLV | 890 | |||||||
FELT F1 SL (54 mm) NANO CARBON | 900 | |||||||
CERVELO R3 SL (54 mm) CARBON HHM | 900 | |||||||
LOOK 586 (M) CARBON VHM | 940 | |||||||
POISON NITROGEN T (56 mm) CARBON MONOCOQUE | 950 | |||||||
PLANET X NANOLIGHT | 999 | |||||||
WIDELEC | ||||||||
SCOTT CR1 SUPERLIGHT | 290 | |||||||
RITCHEY WCS CARBON RACE | 300 | |||||||
BONTRAGER XXX | 310 | |||||||
ALPHA Q GS10 CERVELO FULL CARBON | 315 | |||||||
LOOK HSC 5SL CARBON MONOBLOC | 325 | |||||||
EASTON EC 90 SLX | 325 | |||||||
EASTON EC 90 SL | 340 | |||||||
RITCHEY PRO ROAD CARBON | 345 | |||||||
PRO ROAD CARBON S | 350 | |||||||
REYNOLDS OUZO PRO | 380 | |||||||
TIME AVANT STIFF | 390 | |||||||
PLANET X EXOCET CARBON TT | 390 | |||||||
SZTYCA | ||||||||
KCNC TI SCANDIUM PRO LITE | 130 | |||||||
SYNTACE P6 CARBON 27,2 300 mm | 145 | |||||||
RITCHEY SUPERLOGIC CARBON 27,2 300 mm | 148 | |||||||
PROGRESS PG-601 CARBON 27,2 300 mm | 150 | |||||||
BONTRAGER XXX 27,2 300 mm | 152 | |||||||
EASTON EC 90 27,2 300 mm | 158 | |||||||
TUNE STARKES STUCK 27,2 300 mm | 160 | |||||||
DEDA ELEMENTI SUPER ZERO 27,2 300 mm | 162 | |||||||
RITCHEY WCS CARBON 27,2 300 mm | 165 | |||||||
LOOK ERGOPOST 4TI CARBON 27,2 300 mm | 170 | |||||||
ACCENT RACE CARBON 27,2 300 mm | 170 | |||||||
CONTROLTECH CARBON ROAD 300 mm | 170 | |||||||
USE ALIEN CARBON 27,2 300 mm | 170 | |||||||
FSA K-FORCE LIGHT CARBON 27,2 300 mm | 173 | |||||||
TOKEN TK 910 27,2 300 mm | 175 | |||||||
OVAL R910 CARBON 300 mm | 175 | |||||||
PRO XCR 27,2 300 mm | 175 | |||||||
CAMPAGNOLO RECORD CARBON 27,2 300 mm | 190 | |||||||
SIODŁO | ||||||||
SELLE ITALIA CX ZERO CARBON | 81 | |||||||
MORGAW TRIAN | 87 | |||||||
SELLE ITALIA SLR C64 | 93 | |||||||
SELLE ITALIA SLR TEKNOLOGIKA FLOW | 95 | |||||||
TUNE SPEEDNEEDLE | 97 | |||||||
SELLE ITALIA SLR TEKNOLOGIKA | 99 | |||||||
SELLE SAN MARCO CONCOR SUPERLEGGERA | 105 | |||||||
SELLE ITALIA SLR KIT CARBONIO | 125 | |||||||
SELLE SAN MARCO MAGMA MG C | 130 | |||||||
SELLE SAN MARCO ASPIDE FX | 130 | |||||||
SELLE ITALIA SLR | 145 | |||||||
FIZIK ARIONE K1 CARBON | 149 | |||||||
OPONA 700x23 zwijane | ||||||||
CONTINENTAL SUPERSONIC | 160 | |||||||
VITTORIA DIAMENTE PRO LIGHT | 175 | |||||||
VITTORIA OPEN TRI EVO CLINCHER | 190 | |||||||
SHWALBE ULTREMO | 195 | |||||||
MICHELIN PRO 4 RACE | 200 | |||||||
MICHELIN PRO LIGHT 3 | 200 | |||||||
CONTINENTAL GRAND PRIX 4000 S | 205 | |||||||
VITTORIA CORSA EVO CX | 210 | |||||||
PANARACER EXTREME EVO 2 | 210 | |||||||
TUFO S3 LITE | 215 | |||||||
VELOFLEX EXTREME TUBULAR | 220 | |||||||
HUTCHINSON FUSION 2 | 220 | |||||||
CONTINENTAL GRAND PRIX 3000 | 224 | |||||||
VITTORIA ZAFFIRO PRO | 240 | |||||||
DĘTKA Wętyl 36-40 mm | ||||||||
CONTINENTAL SUPERSONIC | 50 | |||||||
MICHELIN AIRCOMP LATEX | 60 | |||||||
SCHWALBE SV20 EXTRA LIGHT | 65 | |||||||
MAXXIS ULTRALIGHT | 67 | |||||||
PANARACER R’AIR | 67 | |||||||
MICHELIN AIRCOMP ULTRA LIGHT | 75 | |||||||
HUTCHINSON ROAD AIR LIGHT | 75 | |||||||
KOSZYK NA BIDON | ||||||||
BOPLIGHT SPORT CARBON | 15 | |||||||
TOKEN TK 947 | 15 | |||||||
ACCENT DAMASCO | 16 | |||||||
TOKEN TK 9482 | 16 | |||||||
RDX X-BC17 | 22 | |||||||
X-TAS-Y CARBON | 22 | |||||||
LOOK CARBON | 24 | |||||||
PROGRESS PG-551 CARBON | 24 | |||||||
TIME CARBON | 25 | |||||||
SCOTT TEAM ISSUE CARBON | 25 | |||||||
ELITE PASA CARBON | 25 | |||||||
PEDAŁY (para) | ||||||||
TIME RXS ULTEAM TI CARBON | 183 | |||||||
LOOK KEO BLADE CARBON TITANIUM | 190 | |||||||
EXUSTAR PR 43 TI | 196 | |||||||
RITCHEY PRO MICRO ROAD | 208 | |||||||
LOOK KEO HM TI | 210 | |||||||
MAVIC RACE SL TI | 220 | |||||||
RITCHEY WCS ROAD | 240 | |||||||
EXUSTAR PR 101 K CARBON | 254 | |||||||
CAMPAGNOLO RECORD PRO-FIT PLUS | 266 | |||||||
SHIMANO DURA ACE | 278 | |||||||
KIEROWNICA | ||||||||
DEDA ELEMENTI CAMPIONE CARBON 420 mm | 189 | |||||||
OVAL R950 CARBON 420 mm | 190 | |||||||
RITCHEY ROAD SUPERLOGIC CARBON 420 mm | 190 | |||||||
EASTON EC 90 EQUIPE 420 mm | 190 | |||||||
PRO RITCH VIBE 420 mm | 205 | |||||||
RITCHEY MICRO | 208 | |||||||
FSA K-FORCE CARBON COMPACT | 210 | |||||||
LOOK EDM CARBON 420 mm | 230 | |||||||
RITCHEY ROAD WCS EVO CARBON 420 mm | 230 | |||||||
MOSTEK | ||||||||
SYNTACE FORCE 110 mm | 110 | |||||||
TIME MONOLINK CARBON 110 mm | 115 | |||||||
FSA OS-99 110 mm | 118 | |||||||
RITCHEY WCS CARBON 4 AXIS 110 mm | 124 | |||||||
DEDA ELEMENTI NEWTON 31 120 mm | 125 | |||||||
KORBA + SUPORT | ||||||||
FRM CU2-M 18NS | 680 | |||||||
FSA K-FORCE LIGHT | 685 | |||||||
CAMPAGNOLO SUPER RECORD | 689 | |||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 | 725 | |||||||
SRAM RED | 760 | |||||||
DEDA ELEMENTI LOKOMOTIV | 790 | |||||||
KASETA 11-23 | ||||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 (10 T) | 163 | |||||||
CAMPAGNOLO SUPER RECORD (11 T) | 177 | |||||||
SRAM RED (10 T) | 210 | |||||||
PRZERZUTKA TYŁ | ||||||||
SRAM RED (10 T) | 153 | |||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 (10 T) | 166 | |||||||
CAMPAGNOLO SUPER RECORD (11 T) | 172 | |||||||
PRZERZUTKA PRZÓD (na obejmę) | ||||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 | 67 | |||||||
CAMPAGNOLO SUPER RECORD | 69 | |||||||
SRAM RED | 72 | |||||||
KLAMKOMANETKI (para) | ||||||||
SRAM RED | 280 | |||||||
SRAM FORCE | 303 | |||||||
CAMPAGNOLO SUPER RECORD | 331 | |||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 | 378 | |||||||
HAMULCE (para) | ||||||||
PLANET X ULTRA LIGHT CNC | 205 | |||||||
PLANET X ULTRA LIGHT FORGED | 225 | |||||||
TRP R920 SL | 260 | |||||||
CANE CREEK SL | 264 | |||||||
SRAM RED | 265 | |||||||
TEKTRO R920 CARBON | 268 | |||||||
TRP R950 CL CARBON | 270 | |||||||
CAMPAGNOLO SUPER RECORD SKELETON | 275 | |||||||
FSA K FORCE ROAD | 276 | |||||||
SRAM FORCE | 280 | |||||||
SRAM RIVAL | 290 | |||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 | 297 | |||||||
TEKTRO R750 CARBON | 300 | |||||||
ŁAŃCUCH 114 ogniw | ||||||||
CAMPAGNOLO SUPER RECORD | 241 | |||||||
SRAM RED | 255 | |||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 | 280 | |||||||
KOŁA (para) | ||||||||
ZIPP 303 szytka P 18 szprych T 24 szprychy | 1182 | |||||||
CAMPAGNOLO HYPERON szytka P520x22 T700x24 | 1220 | |||||||
MICHE SUPER TYPE 358 P520x18 T730x24 | 1250 | |||||||
FSA VISION TRIMAX CARBON TC 24 TUBULAR | 1250 | |||||||
PLANET X R50 CARBON RACE P547 T745 | 1292 | |||||||
CAMPAGNOLO BORA P565x18 T740x21 | 1305 | |||||||
FULCRUM RACING SPEED XLR P585x22 T725x20 | 1325 | |||||||
NOVATEC X-PERTI W2 P564x20 T774x24 | 1338 | |||||||
MAVIC R-SYS P570x16 T780x20 | 1350 | |||||||
FULCRUM RACING LIGHT XLR P585x22 T785x24 | 1370 | |||||||
FSA RD 888 K-FORCE ROAD | 1390 | |||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 C24 CL | 1391 | |||||||
TUFO CYCLONE P20 T24 | 1400 | |||||||
SHIMANO DURA ACE WH-7850 P530x16 T725x20 | 1400 | |||||||
PLANET X PRO CARBON P596 T825 | 1421 | |||||||
TOKEN T50 P615x20 T815x24 | 1430 | |||||||
RITCHEY WCS PROTOCOL szytka P650x20 T810x24 | 1476 | |||||||
DT SWISS RR1450 P670 T810 | 1480 | |||||||
MAVIC KSYRIUM PREMIUM SL P645x18 T835x20 | 1480 | |||||||
MAVIC KSYRIUM SL P645x18 T840x20 | 1485 | |||||||
CORIMA AERO + P660x18 T890x20 | 1550 | |||||||
MAVIC KSYRIUM ELITE P675x18 T875x20 | 1550 | |||||||
MAVIC COSMIC CARBONE SLR szytka P725x20 T870x20 | 1595 | |||||||
MAVIC KSYRIUM EQUIPE P810x18 T960x20 | 1770 | |||||||
SHIMANO R580 50mm CARBON CLINCHER P770 T1013 | 1783 | |||||||
RITCHEY AERO PRO | 1820 | |||||||
MAVIC AKSIUM P902 T1014 | 1900 | |||||||
PIASTY | ||||||||
MACK P63 T190 | 253 | |||||||
DT SWISS 190 P 105 20/24/28 T 190 24/28/32 | 295 | |||||||
NOVATEC NT-A291 NT-F482 P 83 T 256 | 339 | |||||||
CAMPAGNOLO RECORD P 116 T 231 | 347 | |||||||
SHIMANO DURA ACE 7900 P 125 T 254 | 379 | |||||||
RITCHEY PROTOCOL WCS | ||||||||
OBRĘCZE | ||||||||
RITCHEY AERO ROAD PRO OCR | 350 | |||||||
PLANET X CARBON R50 | 379 | |||||||
AMBROSIO CRONO F20 otworów na szytkę | 380 | |||||||
DT SWISS R.R.1.1. na oponę wys.21,2 mm szer.19,3 mm | 415 | |||||||
MAVIC OPEN-PRO | 425 | |||||||
MAVIC CXP 33 | 430 | |||||||
PRO R390 na oponę | 430 | |||||||
ALEXRIMS DA22 na oponę | 435 | |||||||
MACH 1 CFX | 450 | |||||||
AMBROSIO EVOLUTION TQB na oponę | 530 | |||||||
DT SWISS R520 na oponę | 530 | |||||||
RITCHEY PROTOCOL WCS | ||||||||
ZACISKI DO KÓŁ | ||||||||
TOKEN TK 233;235 | 45 | |||||||
TUNE AC 16+17 | 53 | |||||||
USE SPIN STIX TI | 56 | |||||||
BBB WHEELFIXED na imbus | 66 | |||||||
BOPLIGHT | 78 | |||||||
STERY | ||||||||
CANE CREEK IS-8 | 80 | |||||||
RITCHEY WCS CARBON | 84 | |||||||
CAMPAGNOLO RECORD | 102 | |||||||
RITCHEY LOGIC PRO | 110 | |||||||
OBEJMA PODSIODŁOWA | ||||||||
TUNE SKYLINE 34,9 mm | 9 | |||||||
SOUL KOZAK 34,9 mm | 10 | |||||||
KCNC ROAD PRO SC-9 31,8 mm | 14 | |||||||
KCNC ROAD LITE TI 31,8 mm | 15 | |||||||
BOPLIGHT AL. 31,8 mm | 18 | |||||||
ZOOM 31,8 mm | 19 | |||||||
ACCENT LIGHT | 22 | |||||||
WOODMAN DEATHGRIP | 24 | |||||||
SZPRYCHY | ||||||||
DT SWISS AEROLITE 64 szt. | 278 | |||||||
SAPIM CX-RAY płaskie 64 szt. | 282 | |||||||
DT SWISS REVOLUTION 64 szt. | 283 | |||||||
DT SUPER COMP SPOKE 64 szt. | 318 | |||||||
SAPIM RACE/DT COMPETITION | ||||||||
NYPLE | ||||||||
DT SWISS PRO LOCK 56 szt. | 16 | |||||||
SAPIM AL | 20 | |||||||
KOMPLETNA GRUPA CAMPAGNOLO SUPER RECORD | 1954 | |||||||
KOMPLETNA GRUPA SRAM RED | 1995 | |||||||
KOMPLETNA GRUPA SHIMANO DURA ACE 7900 | 2073 |